اخبار

مراقب لوازم بازی کودکانمان باشیم

کشف بیش از یک هزار قلم مواد بازی غیرمجاز از فروشگاه های کرمانشاه

کشف بیش از یک هزار قلم مواد بازی غیرمجاز از فروشگاه های کرمانشاه

رئیس بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه از کشف بیش از یک هزار قلم لوازم بازی فاقد مجوز بهداشتی، و خطرآفرین برای سلامت کودکان و نوجوانان در کرمانشاه خبر داد.

دکتر کیومرث رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار میلکان گفت:  طی۴۰ روز گذشته ۹۲ مورد بازرسی از لوازم‌التحریر فروشی و اسباب بازی فروشی های سطح استان انجام شد.

وی افزود: ازاین میزان بازرسی،۳۲ مورد منجر به کشف شد که حدوداً یک هزار قلم انواع خمیر بازی، ژل بازی (اسلایم) ،خمیر شنی (شن بازی) رنگ گریم، ماژیک گریم، رنگ انگشتی، ظروف غذای کودک که بدون مجوزهای بهداشتی بودند به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال تاتعیین تکلیف، توقیف شد.

رئیس بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه این کالاها در دسته کالاهای سلامت محور قرار دارد بیان داشت: تولیدکنندگان حتماً باید از سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند چون مقدار بیش از حد مجاز برخی ترکیبات که در این محصولات وجود دارد می تواند خطرناک باشد. دراین محصولات مقدار فلزات سنگینی؛ مانند: آرسنیک ،سرب ،کروم ،بور، کادمیوم،باریوم، سلنیوم ، آنتیموان ، جیوه و مواد بکار رفته در فرایند تولید مثل نرم کننده ها، پرکننده ها و افزودنی ها باشد.  

وی اظهار داشت: از نظر ویژگی‌های میکروبی نیز باید بار میکروبی این محصولات در یک حد مشخص باشد. بنابراین لوازمی که فاقد مجوزهای بهداشتی باشند هیچ یک از این کنترل ها روی آنها اعمال نمی شود و ممکن است مقدار این ترکیبات مضر در آنها بیش از حد مجاز باشند و سلامت کودکان را به مخاطره بیاندازد.

دکتر رحیمی خاطرنشان ساخت‌: چون رده سنی استفاده کنندگان از لوازم بازی و سرگرمی، کودکان و نوجوانان هستند، حتما باید این کالاها مجوز بهداشتی مربوطه از سازمان‌ غذا و دارو را دریافت کنند؛ در غیر این صورت تقلبی و قاچاق محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر برخورد جدی و قاطع با عرضه‌کنندگان محصولات گفت: در اواخر آذرماه به اتاق اصناف و شبکه‌های سطح استان اعلام کردیم تا بازرسی‌های لازم را انجام دهند و عرضه این کالاها را متوقف کنند.

رئیس بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو استان با بیان اینکه ما به دنبال حل مشکل و اصلاح آن هستیم ادامه داد: چون این محصولات بازی نیاز جامعه است و کودکان دوست دارند از این محصولات استفاده کنند، از تولیدکنندگانی که اقدام به تولید محصولات استاندارد با پروانه بهداشتی ساخت در کارخانه هایی با آدرس و مشخصات لازم کنند حمایت نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: به والدین کودکان و نوجوانان توصیه می کنیم این محصولات را حتماً از اماکن مطمئن خریداری و به مجوزهای بهداشتی آنها توجه ویژه داشته باشند و این مجوزها را بررسی کنند. دکتررحیمی بیان داشت: در حین استفاده از این مواد - حتی محصولاتی که پروانه بهداشتی دارند- باید از تماس دست و مواد با چشم بینی و دهان جلوگیری شود و بعد از استفاده دست ها شسته شود.

رئیس بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو استان کرمانشاه گفت: در برخورد با این تخلفات چون مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد هرگز مماشات نخواهیم کرد، اما از تولیدکنندگان داخل استان که توانایی تولید این مواد را دارند برای تولید مواد سالم حمایت نیز خواهیم کرد.

۱۵ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید