اخبار

برچسب روی میوه‌ها نشان دهنده چیست؟

برچسب روی میوه‌ها نشان دهنده چیست؟

کد جستجوی محصول  PLU، برچسبی است که برای تسریع در فرایند خرید و بررسی محصولی که خریداری می‌شود، روی میوه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: اطلاعات مختلفی شامل سم پاشی محصول، استفاده از مواد شیمیایی، ارگانیک بودن، اصلاح ژنتیکی، استفاده از اشعه در این برچسب نشان داده می‌شود، هر چند در ایران روی برچسب میوه‌ها از کد PLU به ندرت استفاده می‌شود.

مهندس ستار جمشیدپور افزود: اگر کد چهار یا پنج رقمی میوه با عدد ۳ یا ۴ شروع شود، یعنی میوه به روش کشاورزی مدرن و با کود‌های شیمیایی مصنوعی و آفت‌کُش‌ها رشد پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر برچسب پنج رقم داشته باشد و با عدد ۸ شروع شود، بیانگر این است که محصول، میوه یا سبزی «اصلاح شده ژنتیکی» است و ژن‌های آن با استفاده از بیوتکنولوژی تغییر یافته است.

مهندس جمشیدپور یادآور شد: اگر بر روی محصول برچسب عدد ۴ یا ۵ رقمی را که با ۹ شروع می‌شود، مشاهد کردید نشان دهنده این است که محصول به صورت «ارگانیک» تهیه شده یعنی در تولید آن از کود‌های مصنوعی، آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی و اصلاحات ژنتیکی استفاده نشده است.

این کارشناس مواد غذایی اظهار داشت: اگر کد پنج رقمی روی برچسب میوه با عدد ۳ شروع شود، یعنی تحت تابش همراه با یونیزاسیون به منظور کاهش بار میکروبی محصول استفاده شده است.

وی افزود: برچسب‌هایی که روی میوه‌ها زده می‌شوند از جنس‌های مختلفی مانند وینیل، پلاستیک یا کاغذ هستند و جنس برچسب‌ها، وابسته به انتخاب تولید کننده است. باید بدانید که این برچسب‌ها تجزیه نمی‌شوند، بنابراین نباید در زباله‌های تَر قرار بگیرند و با پوست و آشغال میوه‌ها، یک‌جا ریخته شوند.

مهندس جمشیدپور با بیان اینکه سازمان غذا و دارو (FDA)، به سلامت و مضر نبودن برچسب‌های روی میوه‌ها تأکید دارد، گفت: این برچسب‌ها خوردنی نیستند، اما اگر به طور اتفاقی خورده شوند در دستگاه گوارش هضم می‌شوند و مشکلی جدی به وجود نخواهند آورد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید