اخبار

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد ؛

اگر تعداد مبتلایان به کرونا افزایش پیدا نکند کمبود دارو نداریم

اگر تعداد مبتلایان به کرونا افزایش پیدا نکند کمبود دارو نداریم

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهاز تامین داروی بیماران کرونایی در پیک ششم در تمامی بیمارستان های استان خبر داد و گفت: اگر تعداد مبتلایان یکباره افزایش پیدا نکند کمبود دارو نخواهیم داشت.

دکتر وریا رحیمی در گفت وگو با ايلنا با اشاره به تأمین داروی بیماران کرونایی گفت: از نظر داروهای مرتبط با کرونا در پیک ششم استان در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و تا کنون کمبودی نداشته‌ایم.

دکتر رحیمی با تاکید بر اینکه تامین  دارو تا زمانی قابل انجام است  که یکباره تعداد بیماران به صورت آسانسوری افزایش پیدا نکند و از ظرفیت معمول بیمارستان ها بالاتر نرود خوشبختانه مشکل خاصی نخواهیم داشت و این نیازمند این است که مردم حتما با رعایت پروتکل های اعلام شده از کادر درمان حمایت کنند .

این مسئول افزایش سرایت بیماری را در این سویه بسیار نگران کننده اعلام کرد و افزود : از مردم تقاضا داریم که پروتکل های قبلی را به صورت کامل رعایت کنند تا مانع از افزایش سیر صعودی بیماران به یکباره شویم که در ارائه خدمات دارویی و درمانی مشکلی نداشته باشیم .

وی تصریح کرد: از سوی دیگر از همکاران بالینی و پزشکان محترم تقاضا داریم با توجه به آخرین پروتکل های دارویی که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ شده  است داروها را انتخاب کنند و از تجویز داروهای خارج از پروتکل خودداری کنند تا در تامین دارو کمبود خاصی نداشته باشیم .

مسئول اداره تحقیق و توسعه آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از علائم اومیکرون شبیه سرما خوردگی است و ممکن است علایم خاصی نداشته باشد از مردم تقاضامندیم که به صورت خودسرانه مصرف بی رویه دارو و مکمل های دارویی نداشته باشند.

وی افزود :شماره های از طرف معاونت بهداشت دانشگاه اعلام شده است که مردم می توانند از طریق این شماره ها مشاوره پزشکی در خصوص سویه جدید دریافت کنند تا با علایم شایع این بیماری و نحوه رعایت نکات بهداشتی آشنا شوند .

وی استراحت ، قرنطینه فرد بیمار و رعایت پروتکل های معمول از سوی اطرافیان را مهم‌ترین نکاتی دانست که مردم باید در جلوگیری از شیوع و ابتلا به اومیکرون به آن توجه داشته باشند .

دکتر رحیمی با بیان اینکه اگه تعداد بیماران در این پیک به شدت افزایش پیدا کند و در سطح کشور مشکل کمبود دارو ایجاد شود قطعا استان کرمانشاه هم درگیر این کمبود خواهد شد در غیر اینصورت با روند کنونی خوشبختانه در تهیه و ارائه دارو و ملزومات درمانی در سطح بیمارستانهای استان مشکل خاصی نداریم و می توانیم پیک ششم را کنترل کنیم .

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شایعاتی در خصوص کمبود بخشی از داروهای بیماریهای خاص گفت : تقریبا تمام بیماران خاص استان با توجه به کدملی که در سیستم ثبت شده است سهمیه دارویی خود را از طریق سیستم نرم افزاری سازمان غذا و دارو و معاونت درمان دانشگاه سهمیه خود را دریافت می کنند و مشکل خاصی در زمینه تهیه داروهایشان ندارند .

وی تصریح کرد : اما در مورد برخی داروهای دیگر با توجه به وارداتی یا تولید داخل بودن دارو ،  این داروها پلن دار هستند یعنی به صورت سهمیه ای از طرف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سهمیه هر استان مشخص می شود و بر اساس سهمیه دارو تقسیم می شود و در سطح استان هم این داروها به داروخانه های که از قبل مشخص شده اند توزیع خواهند شد .

دکتر رحیمی افزود: طبیعی است اگر کمبودی در زمینه توزیع داروهای خاص شکل بگیرد طبیعتاً این کمبود کشوری است و در تمامی استان‌ها به یک صورت خواهد بود در غیر این‌صورت مشکل خاصی در زمینه کمبود دارو در استان نخواهیم داشت.

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید