اخبار

افراد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه داری مشورت کنند/ چگونگی مصرف دارو در ایام ماه مبارک رمضان

افراد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه داری مشورت کنند/ چگونگی مصرف دارو در ایام ماه مبارک رمضان

مرصاد نیوز: رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها ، مشورت کند‌.

وریا رحیمی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره توصیه های مرتبط با روزه داری و مصرف داروها در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت:بر اساس توصیه ها و با توجه به وجود بیماری کووید 19 تنها افراد زیر ۶۵ سال سن که به بیماری‌های زمینه ای مبتلا نیستند، می‌توانند روزه بگیرند، لذا افراد قبل از روزه داری بهتر است از سلامت خود و نداشتن بیماری‌های زمینه ای اطمینان حاصل کنند‌.

وی افزود: همچنین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضمن تکمیل واکسیناسون توصیه می شود همه نکات بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت رعایت شود .

رحیمی بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی مرتب دستها، پرهیز از قرارگیری در محیط های خشک و فاقد تهویه مناسب، نزدیک نشدن به بیماران مشکوک به کرونا، مصرف حداقل هشت لیوان آب، مصرف میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از مصرف بیش از اندازه شیرینی، قهوه و چای غلیظ در فاصله افطار تا سحر و پیروی از توصیه های مرتبط با تقویت سیستم ایمنی بدن تاکید کرد.

وی درباره مصرف داروها هنگام روزه داری، عنوان کرد: برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می کنند، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها یا انتقال دوز دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نکته اصلی که باید به آن اشاره کرد این است که بارداری ، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای سیستم گوارشی شامل زخم معده و اثنی عشر ، اختلال کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف داروها ، مشورت کند‌.

رحیمی خاطرنشان کرد: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند زیرا رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

وی افزود: چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد ، باید به چند نکته توجه کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند، لذا پزشکان علاوه براینکه باید به بیماران مبتلا به صرع که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم نیز که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند در صورت داشتن شرایط روزه داری توصیه های لازم را ارائه کنند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثر بخشی این داروها ندارد، البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای ادرار آور برای اینکه آب بدن از دست نرود، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار کند، همچنین برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند، مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

رحیمی تصریح کرد: همچنین برای درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز ، یک یا دوبار در روز مصرف می شوند.

وی افزود: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چها بار در روز ، پزشک می تواند داروی آهسته رهش را که یکبار در روز تجویز می شود، توصیه کند.

رحیمی تصریح کرد: تغییر نحوه مصرف برخی داروها از شکل خوراکی به شکل پوستی در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن خواهد بود و در صورت وجود این شکل دارویی، به جای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل پوستی  تجویز کند.

وی عنوان کرد: درخصوص بیماران دیابتی، هرچند روزه داری می تواند برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی داروهای دیگر می تواند، بسیار خطرناک باشد.

رحیمی گفت: بیمارانی که انسولین مصرف می کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، زیرا تنظیم و کنترل مرتب قند خون برای همه بیماران دیابتی بسیار مهم است.

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۵:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید