اخبار

استفاده نادرست از داروها عامل بیشتر مسمومیت ها در نیمه نخست امسال

استفاده نادرست از داروها عامل بیشتر مسمومیت ها در نیمه نخست امسال

رئیس اداره تحقیق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:در نیمه نخست امسال حدود ۲۹۰۰ نفر در استان کرمانشاه دچار مسمومیت شدند که بیشتر آن مسمومیت دارویی بوده است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه ، رحیمی با بیان اینکه از این تعداد ۶۲ درصد مربوط به اقایان و ۳۸ درصد خانم‌ها هستند افزود: مسمومیت دارویی بیشترین میزان مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهدو پس از آن ۳۴ درصد ترکیبات مخدر، ۲۳ درصد عوامل شیمیایی؛ ۱۵ درصد موارد گزیدگی و ۳ درصد بر اثر گیاهان دارویی مسموم شدند.

وی ادامه داد : در بین داروها، گروه بنزودیازپین ها، مسکن ها، دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های محرک و دارو‌های مربوط به سیستم اعصاب مرکزی بیشترین مسمومیت‌ها را داشتند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:در بین دارو‌های اعتیادآور بیشترین موارد مسمومیت مربوط به متادون و تریاک و در بین مواد شیمیایی ترکیبات الکی و حشره کش‌ها بوده است.

رحیمی در مورد مصرف خودسرانه هر نوع دارو هشدار داد و افزود: دارو باید طبق نسخه پزشک و با مقدار توصیه شده مصرف شود.

وی بیان داشت: دارو‌ها را در منازل نباید دردسترس کودکان قرار داد چراکه کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر هستند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در مورد مواد شیمیایی و سوخت‌ها نباید جای آن‌ها را با بطری‌های آب معدنی و نوشابه جابه جا کنیم چراکه باعث مصرف اتفاقی می‌شود.

رحیمی افزود: اگر فردی مسموم شود باید در تماس با اورژانس راهنمایی‌های لازم را بگیریم و اگر مسمومیت بر اثر مصرف دارو باشد باید در هنگام انتقال به مراکز درمانی جلد دارو را به همراه ببرند.

۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید