اخبار

به مناسبت جشنواره ملی نخود 6 تا 10 خرداد 1402 (کرمانشاه)

اهمیت مصرف نخود به عنوان یک ماده غذایی بدون گلوتن در بیماران مبتلا به سلیاک

اهمیت مصرف نخود به عنوان یک ماده غذایی بدون گلوتن در بیماران مبتلا به سلیاک

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:  بیماری سلیاک یک  بیماری خود ایمنی است که در این بیماری  پوشش روده کوچک آسیب می بیند.  گلوتن که همان پروتئین اصلی موجود در گندم، جو و چاودار است برای دستگاه گوارش این بیماران ناشناخته است و روده را وادار به واکنشهای التهابی می کند.

مهندس بدریه سحرگاهی گفت: از آنجایی که درمان همیشگی برای بیماری سلیاک وجود ندارد ، بیماران مبتلا به سلیاک باید برای همه عمر از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی نمایند چون حتی مقدار خیلی کم گلوتن نیز برای سلولهای روده ای این افراد آسیب رسان است .

وی افزود: پیروی از رژیمی فاقد گلوتن خصوصا در کشورهایی مثل ایران که قوت غالب نان گندم است، خیلی هم آسان نیست .  به نظر می رسد مصرف نخود از جهات مختلف برای بیماران سلیاک مفید است.

او با اشاره به اینکه نخود یک ماده غذایی بدون گلوتن و غنی از پروتئین است افزود: از آنجایی که در بیماری سلیاک روده بیشتر از سایر اندامها آسیب می بیند لذا سوء جذب و سوء تغذیه اجتناب ناپذیر است ، مصرف منطقی نخود می تواند برای مقابله با سوء تغذیه ناشی از سلیاک موثر باشد زیرا  هر 100 گرم نخود خام تقریبا حاوی ۱۹ گرم پروتئین و  ۱۷۰ کیلوکالری انرژی است و همچنین درصد قابل توجهی از  مقادیر مورد  نیاز روزانه اسیدفولیک ، آهن ، روی ، مس و... بدن بیمار را تامین می کند.

مهندس سحرگاهی عنوان کرد: با توجه به اینکه سلیاک ذاتا یک بیماری التهابی است و نخود نیز یک ماده غذایی غنی از اسیدهای آمینه ال- ‌آرژینین است که این اسیدآمینه به عنوان پیش‌ساز اکسید نیتریک در بدن عمل می‌کنند و نقش ضدالتهابی اکسید نیتریک کاملا تایید شده است، بنابرین احتمالا مصرف نخود در کاهش شاخصهای التهاب این بیماری مفید و موثر است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو  ادامه داد: لازم به ذکر است نخود حاوی مقدار کمی مواد نفاخ و کاهنده ارزش تغذیه ای نیز می باشدکه باروشهای فرآوری صحیح و پخت سالم ( مثل استفاده از زودپز) حذف شدنی است .

وی تصریح کرد: در حال حاضر نخود در تهیه معدود غذاهایی مثل آبگوشت ، فلافل ،  بعضی خورش ها و .. بکار می رود لذا  توصیه می شود انجمن سلیاک و سایر سازمانهای مسئول  از طریق سازمان صدا و سیما در این خصوص فرهنگ سازی نمایند و  با ایجاد تنوع در غذاهایی که بر پایه این ماده غذایی با ارزش تهیه می شوند ، گامی مهم در جهت ارتقاء سلامت این بیماران برداشته شود.

روابط عمومی معاونت غذا و دارو

۸ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید