اخبار

برگزاری جلسه آموزشی TTAC برای پرسنل اداره کل محیط زیست

برگزاری جلسه آموزشی TTAC  برای پرسنل اداره کل محیط زیست

کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو کرمانشاه: قاچاق کالا به عنوان یک نوع ناهنجاری و آشفتگی اقتصادی، زمانی ظهور می کند که چرخه تولید، توزیع و مصرف و یا واردات قانونی دچار آسیب شود و نتیجه آن عدم انضباط و شفافیت در گردش کالاست، که به نوبه خود مهمترین چالش در فرایند مبارزه قاچاق کالا به شمار می رود.

 مهندس پروانه صیادی در جلسه آموزشی TTAC  که برای پرسنل اداره حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در روز دوشنبه 29 خرداد ماه برگزار شد گفت: اصلاح فرآیند تولید، توزیع و فروش و یا واردات قانونی میتواند به برقراری انضباط در بازار و شفافیت در گردش کالا کمک کند.

وی افزود: قاچاق کالاهای سلامت محور علاوه بر ضررهای مالی و مادی، سلامت مردم را نیز تهدید می کند و لذا مسئولیتی سنگین بر دوش تصمیم گیران این حوزه برای شفاف سازی گردش کالای این بخش نهاده شده است.: متاسفانه برخی از کالاهای سلامت محور به صورت همزمان در معرض قاچاق و تقلب قرار دارند؛ و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی، آگاهی بخشی مردم و تامین سلامت جامعه دارد.

مهندس صیادی عنوان کرد: استفاده از محصولات نامرغوب مخصوصا در زمینه بهداشت، سلامت و خوراک، عوارض بسیار آسیب زننده ای دارد. به همین منظور سامانه تیتک وزارت بهداشت ttac.ir در جهت جلوگیری از قاچاق کالاهای تقلبی و ارز طراحی و اجرا شده است. هدف اصلی این سامانه، کنترل و نظارت بر تولید و توزیع محصولات بهداشتی، دارویی و ... است.

کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو کرمانشاه تصریح کرد: با استفاده از سامانه تیتک دیگر نگرانی از بابت اصالت محصولات بهداشتی، دارویی، غذایی و ... وجود نداشته، چرا که با استفاده از خدمات ارائه شده در سایت و اپلیکیشن این سامانه، می توان از مرغوبیت و اصالت کالاها اطمینان حاصل کرده و با خیال راحت از آن ها استفاده نمود.

مهندس صیادی افزود: سامانه تیتک  ttac.ir  یکی از کاربردی ترین و مهم ترین سامانه هایی است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت محصولات در سال 1392 راه اندازی شده است. با استفاده از خدمات این سامانه می توان به کاتالوگ داروها، ملزومات پزشکی، فرآورده های طبیعی گیاهی و سنتی، محصولات آرایشی و بهداشتی و سایر کالاهای مربوط به حوزه سلامت، دسترسی پیدا کرده و از اصالت و مرغوبیت آن ها اطمینان حاصل کرد. با وارد کردن بارکد محصولات داخلی و وارداتی در این سامانه می توان از اصالت آن ها اطمینان حاصل کرد. همچنین می توان پروانه های تاسیس، بهره برداری و ساخت کارخانه ها و واحدهای تولیدی را بررسی و کنترل نمود.تمامی صادرکنندگان، واردکنندگان و فعالان حوزه پخش و توزیع محصولات مرتبط با حوزه های سلامت اعم از کالاهای دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی در کشور، لازم است که در سامانه تیتک به نشانی ttac.ir ثبت نام نمایند. زیرا مطابق قانون عدم ثبت نام فعالان حوزه های ذکر شده، در این سامانه، جرم محسوب شده و بر طبق قانون با آن ها برخورد خواهد شد.

روابط عمومی معاونت غذا و دارو

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید