اخبار

مشکلی برای تامین و توزیع شیرخشک در داروخانه های استان نداریم

مشکلی برای تامین و توزیع شیرخشک در داروخانه های استان نداریم
رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو به منظور تشریح وضعیت نظارت بر تامین توزیع شیر خشک ها و اطلاع عموم مردم گفت :
خوشبختانه شیرخشک به تعداد کافی در داروخانه های استان موجود است و ماهیانه به طور منظم با اعلام نیاز معاونت غذا و دارو از سوی سازمان غذا و دارو سهمیه کودکان استان ارسال و از طریق این داروخانه ها در اختیار مردم قرار میگیرد.
دکتر ناصری با اشاره با اینکه درحال حاضر کمبود اورژانسی نیز در سطح استان از لحاظ شیر خشک نداریم گفت: توزیع متوازنی در استان براساس میزان سهمیه اختصاصی از سوی سازمان غذا و دارو برقرار است وبا تفاهم نامه بین سازمان غذا و دارو و شرکت های پخش در خصوص مهلت پرداخت فاکتور توسط داروخانه ها انتظار میرورد اوضاع بهتر شود.

وی افزود: بر اساس برنامه اداره کل فراورده های طبیعی سنتی و مکمل برای شیر خشک های کوپنی خوشبختانه ذخیره کافی دو تا سه ماهه در شرکت های پخش شعبه استان ایجاد و این نوع شیر خشک ها که مخصوص کودکان نیازمند زیر یک سال در بخش روستایی و شهری می باشد کاملا در دسترس است و والدین با ارائه کوپن به داروخانه ها میتوانند شیر خشک کودک خود را دریافت کنند.

دکتر ناصری گفت: از آبان ماه سال گذشته و به منظور ساماندهی و جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب و قاچاق شیرخشک به خارج از کشور اصلاح سیاست ارزی شیر خشک در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفت و ارائه شیر خشک از سوی داروخانه صرفا با ثبت در سامانه TTAC  و سامانه بیمه سلامت بر اساس کد ملی کودکان امکان پذیر میباشد.

رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو افزود: بر این اساس داروخانه ها موظف به احراز هویت متقاضیان شدند که گام خوبی در جهت ساماندهی توزیع شیر خشک، جلوگیری از خروج شیر خشک از کشور( با توجه به تفاوت قیمت آن ) و دسترسی بهتر والدین و کودکان آنان به شیرخشک شده است.

دکتر ناصری با بیان اینکه در طول این مدت مشکلاتی در اجرای طرح وجود داشت که در حال حاضر برطرف شده و  خوشبختانه با همکاری داروخانه ها با والدین، این طرح در حال اجرا بوده و میزان شکایات به حداقل رسیده است.

وی در ادامه گفت:  با توجه به اینکه در این طرح داروخانه ها شیر خشک را به قیمت مصوب خریداری و به قیمت یارانه ای به مردم تحویل می دهند، ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا سازمان هدفمندی یارانه ها و بیمه سلامت مابه التفاوت داروخانه ها را پرداخت نمایند، بنابراین بار مالی زیادی را متوجه داروخانه ها می نماید ،اما با این حال انجمن داروسازان استان و داروخانه ها همکاری خوبی در اجرای این طرح داشته اند و  امکان دسترسی آسان والدین و کودکان به شیرخشک های مورد نیاز را فراهم نموده اند که جای تشکر و قدر دانی دارد .

دکتر ناصری ضمن قدردانی از شرکت های پخش شعبه استان که در دریافت کامل سهمیه استان توزیع در داروخانه ها همکاری دارند گفت: والدین بجز در موارد استثنایی که ممکن است کودک از خوردن بعضی برندهای شیر خشک خوداری نماید و یا حساسیت خاصی به آن داشته باشد می توانند در مواردی که یکی از انواع شیر خشک مد نظر آنان در داروخانه ها کمبود داشته باشیم از سایر برند های جایگزین استفاده نمایند.

رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو در ادامه افزود:والدین اطمینان داشته باشند که برندهای جایگزین تفاوت قابل ملاحظه ای در ترکیبات و کیفیت آنها وجود ندارد و مطمئن باشند که همه انواع شیر خشک های موجود در داروخانه ها و شبکه رسمی توزیع داروخانه ها مورد تایید می باشد.

دکتر ناصری گفت: لازم به ذکر است تا زمان توزیع برند مورد نظر آنها میتوانند از همان گروه شیرخشک با برند دیگری استفاده نمایند به عنوان مثال اگرکودک شما آپتامیل 3 استفاده میکند میتواند از نان 3 به عنوان جایگزین استفاده نماید و یا حتی در موارد کمبود میتوان بجای 3 از شیرخشک 2 همان برند نیز تا رفع کمبود استفاده کرد و بعد از شش ماهگی به تدریج کمک غذا را برای کودکان شروع و از وابستگی کودکان به شیر خشک کم کنند.

رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو در ادامه گفت :شیر خشک ها را بر اساس معیار های مختلفی دسته بندی میکنند و بطور کلی به دو دسته شیر خشک های رژیمی و رگولار(معمولی) تقسیم میشوند .

دکتر ناصری افزود: شیر خشک های رژیمی برای آن دسته از کودکانی است که به دلایل پزشکی و با تشخیص پزشک برای کمک به رشد و رفع مشکل تغذیه ای و پزشکی کودک برای مدت زمان خاص و محدود تجویز می شود.

رئیس اداره فراورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو با اشاره به اینکه شیر خشک های رگولار شامل انواع کوپنی و غیر کوپنی هستند گفت:این شیرخشک برای کودکانی است که مشکل تغذیه ای یا پزشکی خاصی ندارند و معمولا به دلیل کمبود شیر مادر و یا کمک به رشد و تغذیه کودک مورد استفاده قرار میگیرند.

دکتر ناصری افزود: شیرخشک های هایپوآلرژیک مخصوص کودکانی که آلژی بسیار بالایی به پروتیئن شیر دارند و به منظور مدیریت توزیع و عدم سرگردانی والدین این نوع شیر خشک ها صرفا و بر اساس یک فرایند خاص در داروخانه بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی توزیع میگردد .
۲۴ تیر ۱۴۰۳ ۱۱:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید