اخبار

مصرف شیر خشک‌های رژیمی فقط توسط پزشک و در شرایط ضروری تجویز شود

مصرف شیر خشک‌های رژیمی فقط توسط پزشک و در شرایط ضروری تجویز شود
رئیس اداره طبیعی سنتی مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های اخیر، مصرف شیر خشک‌های رژیمی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است گفت : مصرف این محصولات باید به‌صورت محدود( هم از نظر مقدار و هم از نظر مدت زمان مصرف) و تنها با تجویز پزشک صورت گیرد تا از بروز مشکلات تغذیه‌ای و سلامتی در کودکان جلوگیری شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر حمیدرضا ناصری در ادامه افزود: در حال حاضر شیرخشک‌های رژیمی که برای موارد خاصی همچون حساسیت‌های غذایی، ناتوانی‌های جذب مواد مغذی، یا نیازهای تغذیه‌ای ویژه تجویز می‌شوند، به سرعت جای خود را در بازار باز کرده‌اند اما با وجود مزایای این محصولات، افزایش بی‌رویه مصرف آن‌ها می‌تواند معایب و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

وی معایب مصرف بی‌رویه شیر خشک‌های رژیمی را تغذیه نامتوازن،وابستگی به محصولات خاص،مشکلات گوارشی،خطرات سلامتی بلندمدت عنوان کرد و افزود: تغذیه نامتوازن یکی از مهمترین معایب استفاده بی‌رویه از شیر خشک‌های رژیمی، در کودکان می باشد و این شیر خشک‌ها معمولاً حاوی ترکیبات خاص و کمبود یا افزایش برخی مواد مغذی هستند که ممکن است در بلندمدت باعث ایجاد مشکلاتی در رشد و توسعه کودکان شوند.

دکتر ناصری وابستگی به محصولات خاص را از دیگر معایب مصرف بی‌رویه شیر خشک‌های رژیمی دانست که منجر به وابستگی کودکان به این محصولات میشود که این وابستگی نه تنها از نظر مالی می‌تواند به خانواده‌ها فشار بیاورد، بلکه ممکن است کودکان را از تنوع غذایی لازم برای رشد سالم محروم کند.

وی اظهار داشت: برخی از ترکیبات موجود در شیر خشک‌های رژیمی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال شوند و این مشکلات می‌توانند به‌ویژه در کودکانی که بدون نیاز پزشکی خاص از این محصولات استفاده می‌کنند، بروز کنند،

دکتر ناصری گفت: مصرف بی‌رویه شیر خشک‌های رژیمی بدون نظارت پزشکی می‌تواند در بلندمدت خطرات سلامتی جدی‌تری مانند کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، یا افزایش خطر بیماری‌های مزمن را به همراه داشته باشد.

رئیس اداره طبیعی سنتی مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه مصرف شیر خشک‌های رژیمی باید به‌صورت محدود و صرفاً با تجویز پزشک صورت گیرد افزود: پزشکان بر اساس بررسی‌های دقیق و نیازهای خاص تغذیه‌ای کودکان، می‌توانند نوع مناسب شیرخشک را تجویز کنند و میزان مصرف و مهمتر ازآن مدت زمان مصرف آن را کنترل نمایند و این رویکرد می‌تواند از بروز مشکلات تغذیه‌ای و سلامتی کودکان جلوگیری کند و به بهبود وضعیت کلی کودکان کمک کند.

دکتر ناصری در ادامه گفت: مصرف شیر خشک‌های رژیمی باید در شرایط ضروری و خاص تجویز شود که از جمله این شرایط می توان به داشتن‌ حساسیت‌های غذایی در کودکان، ناتوانی‌های جذب و نیازهای تغذیه‌ای ویژه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به این شرایط جهت استفاده از شیرخشک رژیمی مناسب بسیار ضروری است افزود: کودکانی که به پروتئین‌های خاصی مانند پروتئین‌های شیر گاو حساسیت دارند، ممکن است نیاز به مصرف شیر خشک‌های رژیمی داشته باشند.همچنین در برخی موارد، کودکان دچار ناتوانی‌های جذب مواد مغذی هستند و نیاز به شیر خشک‌های خاص با ترکیبات مناسب دارند و برخی کودکان نیز به دلایل پزشکی مانند بیماری‌های مزمن یا ناتوانی‌های خاص نیاز به تغذیه ویژه دارند که با شیر خشک‌های رژیمی تامین می‌شود.

رئیس اداره طبیعی سنتی مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه همچنین گفت: با توجه به افزایش مصرف شیر خشک‌های رژیمی ضروری است که خانواده‌ها و جامعه نسبت به معایب و مشکلات احتمالی مصرف شیرخشک‌های رژیمی آگاه شوند و آگاهی‌بخشی و آموزش در این زمینه می‌تواند به بهبود الگوی مصرف و حمایت از سلامت کودکان کمک شایانی نماید.
۲۰ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید