اخبار

باید و نبایدهای تغذیه ای در گرمای تابستان

باید و نبایدهای تغذیه ای در گرمای تابستان
در فصل تابستان با افزایش دمای هوا و بالا رفتن دمای داخلی بدن، اشتها نیز کمتر شده و کم اشتهایی ممکن است منجر به کم آبی، خستگی، تحریک و بی‌قراری شود، بنابراین داشتن تغذیه مناسب در فصل تابستان ضروری بوده و باعث بهبود روحیه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهندس صبا حضرتیان کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه با اشاره به اینکه تغذیه می تواند در هرفصلی متناسب با آن فصل باشد گفت: بهتر است در هر فصل از خوراکی ها و میوه های تازه آن فصل استفاده شود. به عنوان مثال در فصل زمستان که هوا سرد است از مواد غذایی  که طبع گرم دارند مثل کره، بادام ، و... همراه با غذاهای اصلی و در فصل گرم، مثل تابستان از مواد غذایی که طبع سرد دارند مثل خیار، ماست ، پنیر و هنداونه استفاده شود.

حضرتیان با بیان اینکه قدرت هضم در هوای گرم کمتر است افزود:  در تابستان  باید از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب پرهیز شود و استفاده از غذاهای گیاهی خام، پخته یا بخارپز ساده بدون ادویه جات تند و غذاهای آب پز، خورشت های کم حبوبات وگوشت های لطیف مانند ماهی قزل آلا، گوشت مرغ در این فصل توصیه می شود.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی در ادامه افزود: محصولات  لبنی مثل ماست، ماست و خیار، آبدوغ و خیار و دوغ از جمله لبنیاتی است که به تأمین آب بدن کمک می کند.

همچنین مصرف میوه هایی مانند  خیار، طالبی ، هندوانه، خربزه انواع توت ها، سیب، هلو، شلیل ،زردآلو، کیوی، آلو و گلابی برای مقابله با عطش و گرما در روزهای گرم سال  گزینه های خوبی هستند و خوردن سبز ی های سرد مانند کاهو، اسفناچ، کاسنى، خرفه، کدو و خیارچنبرمفید است.

وی به اثرات مفید نوشیدن آب کافی در تابستان بر سلامت بدن هم اشاره کرد و گفت: در این فصل از شربت تخم شربنی ،شربت سنکجبین ساده،آب میوه های طبیعی و شربت آبلیموی ساده می توانید استفاده کنید،اما مصرف زیاد چای و قهوه به علت دارا بودن خاصیت دیوریتیک خیلی توصیه نمی شود. بهتر است نوشیدنی های طبیعی و کم کالری جایگزین نوشیدنی های انرژی زا شود.

حضرتیان در ادامه تصریح کرد: هضم بعضی پروتئین ها مانند پروتئین های موجود درگوشت قرمز باعث تولید دمای بیشتری در بدن می شود،بنابراین در تابستان خوردن زیاد گوشت، بخصوص چربى دار توصیه نمی شود.

کارشناس نظارت بر مواد غذای معاونت غذا و داروی دانشگاه گفت:  مهم ترین اصول تغذیه سالم در تابستان این است که مصرف چربی ها به حداقل رسانده شود، زیرا سرعت هضم چربی در بدن، روند آهسته تری دارد و باید سعی شود وعده های غذایی به ویژه ناهار سبک باشد و ازمصرف غذاهای دیر هضم مثل غذاهای سرخ شده،و پرچرب خودداری شود.

وی با بیان اینکه توصیه ها و پرهیزهای غذایی گفته شده برای کسانی است که دارای سلامت نسبی اند افزود: افرادی که دچار سوء مزاج یا بیماری اند باید از تدابیر ویژه متناسب با وضعیت مزاجی شان پیروی کنند زیرا دستورهای طب ایرانی بسته به مزاج، علایم، بیماری ها وحتی عادت های فرد ممکن است متفاوت باشد.
۲۸ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید