اخبار

همه آنچه باید در مورد فست فود و اثرات آن بدانید

همه آنچه باید در مورد فست فود و اثرات آن بدانید

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: فست فودها معمولاً حاوی قند، نمک و چربی‌های اشباع یا ترانس هستند. واکنش بدن به این مواد مغذی منجر به طیف وسیعی از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت بر بدن می‌شود.

دکترسپیده سپیداربا اشاره به اینکه اصطلاح فست فود به طور کلی به غذاهایی اطلاق می‌شود که افراد قصد دارند به سرعت مصرف کنند گفت: امروزه به دلیل مشغله‌های زیاد در زندگی مدرن و شهری، همه به دنبال کاهش زمان آماده سازی و مصرف وعده‌های غذایی هستیم. بنابراین به انواع غذاهایی روی آورده‌ایم که با نام کلی فست فود شناخته می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اثرات فست فود بر بدن افزایش قند خون است بیان کرد: فست فود به سرعت تجزیه می‌شود و به دلیل وجود کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند اضافه شده باعث افزایش سریع قند خون می‌شود. به نوبه خود، این باعث افزایش غیرعادی انسولین می‌شود. افزایش ناگهانی این هورمون، منجر به افت قند خون می‌شود. این امر باعث احساس خستگی در افراد می‌شود. انسولین همچنین باعث افزایش گرسنگی در مدت کوتاهی پس از غذا می‌شود.

دکتر سپیدار خاطرنشان ساخت: مصرف سطوح بالای نمک می‌تواند فوراً بر عملکرد صحیح رگ‌های خونی افراد تأثیر بگذارد. مصرف بیش از حد سدیم نیز با احتباس مایعات ارتباط دارد.

این کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی ادامه داد: یک وعده فست فود می‌تواند التهاب را در سراسر بدن افزایش دهد.یک وعده غذایی فست فود سرشار از چربی اشباع شده می باشد که باعث افزایش التهاب راه هوایی در افراد مبتلا به آسم می‌شود. این التهاب به عنوان محرک حملات آسم عمل می‌کند.فست فود معمولاً حاوی میوه و سبزیجات تازه نیست. اگر فردی به طور مکرر فست فود بخورد، ممکن است رسیدن به میزان توصیه شده روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات برای او دشوار باشد. افرادی که این نوع غذا را به طور مداوم مصرف می‌کنند، همچنین ممکن است در رسیدن به فیبر ایده آل خود که 28 گرم  در روز است، مشکل داشته باشند.

 دکتر سپیدار تاکید کرد: فست فود بسیار سریع و راحت خورده می‌شود، یعنی بدن به سرعت آن را در دهان تجزیه می‌کند و نیازی به جویدن زیاد ندارد. بنابراین، مراکز پاداش در مغز را به سرعت فعال می‌کند. این ترکیب ذائقه را  آموزش می‌دهد که این غذاهای بسیار فرآوری شده و بسیار محرک را ترجیح دهد. همچنین تمایل افراد را به غذاهای کامل و تازه را کاهش می‌دهد.

تاثیرات بلند مدت

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن منظم فست فود می‌تواند به سلامت فرد در بلند مدت نیز آسیب برساند. چنین خطراتی شامل چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و شرایط مختلف قلبی عروقی است. این به این دلیل است که اکثر فست فودها دارای قند، نمک، چربی اشباع شده، چربی های ترانس، مواد فرآوری شده و کالری هستند. همچنین به طور کلی آنتی اکسیدان، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر بسیار کمی دارند.

دکتر سپیدار با بیان اینکه خوردن فست فود تاثیر بلند مدت و مخربی بر دستگاه گوارش می گذارد خاطرنشان ساخت: بسیاری از وعده‌های غذایی فست فود دارای فیبر بسیار کم هستند. پزشکان رژیم‌های غذایی کم فیبر را با خطر بالاتری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست و بیماری دیورتیکولار و همچنین کاهش باکتری‌های سالم روده مرتبط می‌دانند.

وی افزود: مواد غذایی سرشار از فست فود، می‌تواند منجر به التهاب بیشتر، کنترل کمتر عفونت، نرخ بالاتر سرطان و خطر بالاتر بیماری آلرژیک و خود التهابی شود.

او گفت: یک  مقاله 2020 نشان می‌دهد که بین رژیم‌های غذایی نامتعادل سرشار از چربی اشباع شده و کربوهیدرات های ساده، مانند فست فودها، و ظرفیت کمتر برای حافظه و یادگیری، ارتباط وجود دارد. این نوع رژیم همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

دکتر سپیدار در پایان عنوان کرد: در بررسی  در سال 2018، نویسندگان ارتباطی بین مصرف فست فود و افزایش آسم، رینوکونژونکتیویت و اگزما پیدا کردند.

۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۱۰:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید