اخبار

همایش روز جهانی غذا

همایش روز جهانی غذا
همایش روز جهانی غذا با حضور جمعی از مسئولین و مدیران و کارشناسان فنی واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه، در روز اول آبان در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

 

همایش روز جهانی غذا با حضور جمعی از مسئولین و مدیران و کارشناسان فنی  واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه، در روز اول آبان در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

دکتر محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این مراسم مهمترین هدف روز جهانی غذا را افزایش تولید خصوصا در بخش کشاورزی عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه 25 درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات هدر می رود، ادامه داد: افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین کاستن از ضایعات این محصولات می تواند تاثیر بسزایی در کاهش میزان گرسنگان داشته باشد.

دکتر نیکبخت غذا را از مهمترین نیازهای حیاتی انسان و جامعه عنوان کرد و افزود: فرد بدون غذا نمی تواند انسانی سالم و کارآمد باشد و جامعه ای که افراد آن سالم نباشند به توسعه پایدار، رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود دارد، اظهار داشت: هر سال 105 میلیون نفر به تعداد گرسنگان جهان اضافه می شود که این تعداد بیشتر مربوط به کشورهای فقیر و در حال توسعه جهان است.

وی با تاکید بر اینکه باید مواد غذایی مناسب و سالم در اختیار خانواده ها قرار گیرد، ابراز امیدواری کرد روز جهانی غذا تلنگری برای تشویق همگان به رفع گرسنگی در جهان باشد و افرادی که درآمد مالی خوبی دارند به کسانی که از نظر غذا در مضیقه اند، کمک کنند.

دکتر قباد محمدی در همایش روز جهانی غذا  بیان نمودند: درحال حاضر 150 کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی در استان کرمانشاه وجود دارد که بسیاری از این واحدها جزء بهترین های کشور هستند.

وی ادامه داد: نتایج آزمایشات این کارخانه ها و همچنین آزمایشات دانشگاه علوم پزشکی از نمونه های تولیدی کارخانجات و به علاوه مقایسه مواد غذایی تولیدی استان با استانهای دیگر نشان می دهد کرمانشاه از نظر کیفیت و سلامت مواد غذایی جزء بهترین ها در کشور است.

به گفته این مسئول بسیاری از این مواد غذایی در حدی هستند که در بازارهای خارج از کشور و در کشورهای اروپایی و امریکایی به فروش می رسند.

دکتر محمدی معتقد است: این کیفیت و سلامت حاصل نظارت دستگاه های نظارتی و بهداشتی است.

وی در خصوص پیامدهای مثبت تهیه و توزیع مواد غذایی سالم هم خاطر نشان کرد: این امر سلامت جامعه را بالا می برد و در آینده دولت بودجه کمتری در بخش درمان صرف خواهد کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کرمانشاه به عنوان قطب تحقیقاتی روغن گیاهی و روغن حیوانی انتخاب  شده است، خاطر نشان کرد: دلیل این انتخاب این است که کرمانشاه از قدیم با روغن معروفش شناخته می شده و در بخش روغن گیاهی نیز تولیدات برتری دارد.

ایشان همچنین از راه اندازی مرکز تحقیقات روغن ها در آزمایشگاه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خبر داد که این مرکز اولین مرکز تحقیقات در معاونت غذا و داروی استانها است.

وی با اشاره به نظارت های صورت گرفته بر محصولات غذایی تولیدی صنایع و کارخانه ها تاکید کرد: کنترل محصولات غذایی علاوه بر بررسی نمونه هایی که از کارخانه ها می آید شامل بررسی نمونه هایی از بازار و سطح عرضه نیز می باشد که در آزمایشگاه غذا و دارو از نظر سلامت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص روند برخورد با واحدهای متخلف هم افزود: رویکرد ما رویکرد ارشادی و اصلاحی است، نه رویکرد مچ گیری و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مدیر و مسئول فنی واحد خواسته شده و از آنها تقاضای اصلاح مشکل را خواهیم داشت.

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته تنها با دو کارخانه متخلف برخورد شده است، گفت: تا جایی که می توانیم تلاش می کنیم فشار نابجایی به صنایع  وارد نشود، مگر آنکه سلامت جامعه را تهدید کند.

در ادامه این مراسم دکتر پیمان پاکزاد رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، وظیفه معاونت غذا و دارو دانشگاه را ارتباط صنعت با دانش، علم و پژوهش دانست و گفت: با نگاهی دانش محور تلاش می کنیم صنایع استان را به سمت غذاهای فراسودمند ببریم.

 به گفته این مسئول در همین راستا امروز از نوشابه زمزم با کربو هیدرات کاهش یافته، نوشابه تهیه شده بر پایه عرقیات گیاهی، شیرینی های دیابتیک و سوسیس و کالباس با نمک و نیترید کاهش یافته رونمایی خواهد شد و همچنین شناسه دار کردن نان کردی زردویی از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال راه اندازی دفتر تحقیقات کاربردی و همچنین برگزاری نمایشگاه های بین المللی غذا و صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه هستیم.

پاکزاد در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه کسب و کار افزود: باید تحقیقات صنایع غذایی را با حمایت به سمت کاربردی شدن و سود دهی ببریم.

رییس انجمن صنایع غذایی استان کرمانشاه نیز  به برخی مشکلات انجن خود پرداخته و با اشاره به سود فراوان تسهیلات بانکی که صنایع غذایی را به سمت مرگ می برد، اظهار داشت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها توجهی به صنایع غذایی نشد و یارانه این بخش هنوز واگذار نشده است.

وی معتقد است وجود سازمانهای مختلف برای کنترل صنایع غذایی مشکلات فراوانی را برای فعالین این عرصه ایجادکرده است.

در پایان این مراسم از صنایع برتر غذایی استان کرمانشاه از جمله شرکت آرد اطلس، فراورده های لبنی دالاهو، فراورده های لبنی بیستون، فراورده های گوشتی بیستون، شرکت پویش چاپ کرمانشاه، کارخانه نان برنجی پزی علی رضا و حمیدرضا شکرریز، شرکت آرد خوشه گندم، مجتمع کشت و صنعت روژین تاک، کارگاه روغن کرمانشاهی رخزادی فر، شرکت زمزم کرمانشاه، شرکت آرد سعید، محصولات غذایی صدف، کارگاه نان برنجی پزی گلریز صفایی، آب معدنی کیمیا، مجتمع کشت و صنعت گره بان، محصولات بهداشتی گل مریم صحنه و گلچین آرد کنگاور ، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت نازگل همچنین مسئولان فنی این صنایع و جمعی از پیشکسوتان اصناف صنایع غذایی تقدیر به عمل آمد.

 

 

۶ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید