اخبار

اجرای سامانه نظارت بر توزیع دارو در استان کرمانشاه

اجرای سامانه نظارت بر توزیع دارو در استان کرمانشاه
مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: اجرای طرح سامانه کنترل دارو نقاط ضعف عرضه و توزیع دارو در استان برطرف می شود.

دکتر امید عبدی گفت: این سامانه که با ایده و طرح حوزه مدیریت نظارت بر دارو و مخدر معاونت  غذا و دارو و اجرای بخش خصوصی در سه بخش دارو، غذا و مخدر راه اندازی شده است تمامی چالش های عرضه و توزیع دارو در استان را حل می کند.

وی افزود این نرم افزار ورود و خروج دارو را در شرکت های توزیع، داروخانه ها و بیمارستان ها کنترل کرده و انحرافاتی را که ممکن است در سطح عرضه دارو ایجاد شود را کنترل کند. وی همچنین توان شاخص گذاری و جمع آوری اطلاعات  و داده ها و در نتیجه دسترسی آسان به گزارش های دوره ای را از قابلیت های این نرم افزار عنوان کرد.

دکتر عبدی گفت: استفاده از فاکتورهایی مانند کد ملی، اثر انگشت و کد شناسایی خاصی که با توجه به استان و شهر محل اقامت با حروف لاتین ایجاد شده باعث می شود تا امر ردیابی را بسیار دقیق تر کرده و  امکان سوء استفاده های احتمالی را به صفر برساند.

وی یکی از مشکلات عمده این حوزه را روند توزیع و مصرف داروها در حوزه MMT دانست و گفت: ورود و خروج داروها در مراکز MMT بسیار غیر اصولی است که برخی از این داروها نیز سر از بازار آزاد و عطاریها در می آورد که با کمک این سامانه می توانیم نظارت دقیقی بر این حوزه اعمال کنیم. به طوریکه تمام داروهایی که از طریق مراکز MMT توزیع می شوند قابل ردیابی باشند. فردی که برای دارو مراجعه می کند اطلاعاتش ثبت می شود و نمیتواند از جای دیگری دارو دریافت کند.

ایشان با اشاره به گستره وسیع این نرم افزار گفت: برای شروع ما روی داروهایی کار می کنیم که ممکن است در سطح عرضه آنها مشکل ایجاد شود و یا برای مردم و دولت مشکلاتی ایجاد کند مانند داروهای کم یاب و یا داروهایی که  مورد سوء مصرف واقع می شوند. اما برنامه براین است که با راه اندازی نسخه الکترونیک که جزء برنامه های بلند مدت دولت است کل داروها را تحت پوشش نرم افزاری قرار دهیم.

۲۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید