اخبار

همایش سیب در شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صحنه برگزار شد

همایش سیب در شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صحنه برگزار شد
همایش سیب سلامت در روز یکشنبه 13 دی ماه توسط واحد نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی ، بهداشتی شبکه بهداشت صحنه با حضور کارشناسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جهت کارکنان این شبکه برگزار شد.

دکتر بهاری سرپرست شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صحنه ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به اینکه سیب سلامت به واحدهای تولیدی  تعلق میگیرد که بر اساس ارزیابی بازرسان معاونت غذا دارو  معیارهای لازم را کسب نموده باشند ایشان گفت: هدف اصلی این طرح رساندن واحدهای تولیدی به رتبه نهایی ایمنی مواد غذایی  ،آرایشی وبهداشتی است تا وضعیت بهداشتی این  واحدها ارتقاء یابد که این خود سب افزایش اعتماد مردم نسبت به آن واحد تولیدی و درنهایت افزایش میزان فروش برای تولیدکنندگان خواهد شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان صحنه با بیان اینکه هدف تمام تولید کنندگان مواد غذایی باید تولید محصولاتی باشد که سلامت شهروندان را بدنبال داشته باشد افزود: اهمیت غذای سالم و نگاه تغییر یافته وزارت بهداشت به موضوع غذا از سوی مسئولان این وزارتخانه  کاملا" مشخص است لذا طرحهایی از قبیل "سیب سلامت " و "چراغ راهنمای تغذیه " در راستای همین تغییر نگاه و اهمیت غذای سالم در تامین سلامت شهروندان می باشد .

دبیر کارگروه سلامت و ایمنی غذایی شهرستان صحنه گفت : اهمیت سلامت مردم و حساسیت مواد غذایی به حدی است که رعایت نکردن کوچکترین موارد بهداشتی می تواند سبب حذف شرکت یا برندی خاص از گردونه مصرف مردم بشود.

مهندس عبد الرضا فرجاد معاون مدیر نظارت بر مواد خوراکی ،آشامیدنی و بهداشتی سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز درهمایش ادامه این همایش عنوان کرد: این راهنما به منظور طراحی نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین شده است تا با افزایش آگاهی مصرف کننده گان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گامهای موثری برداشته شود.

مهندس عبدالرضا فرجاد افزود: محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند.

وی بخشهای هشت گانه نشانگر های رنگی تغذیه طراحی شده را اینگونه برشمرد :

 آرم سازمان غذا و دارو

معیار و اندازه سهم قابل فهم و ارزیابی

میزان انرژی در هر سهم بر حسب کیلو کالری

شاخصهای مورد ارزیابی مواد مغذی مورد ارزیابی

مقدار عددی و واحد اندازه گیری شاخصهای مورد ارزیابی در اندازه سهم

(نشانگر های رنگی ) رنگهای تعیین شده برای هر شاخص

 راهنمای رنگها

شماره پروانه های بهداشتی تولید /ورود

کارشناس معاونت غذا و داروی علوم پزشکی اظهار کرد : تولید کنندگان مواد غذایی مکلفند مشخصات لازم را در مورد هر نوع فرآورده به خط فارسی خوانا روی بسته یا ظرف محتوی جنس قید نمایند و در مواردی که فرمول یا مواد ترکیبی طبق تقاضای سازنده بایستی محفوظ بماند محصول را به وزارت بهداشت تسلیم و شماره پروانه آن را روی بسته بندی ذکر نماید .

مهندس فرجاد در پایان گفت: بعضی از تولیدکنندگان غیر مسئول تاریخ مصرف و یا آدرس کارخانه را در روی بسته‌بندی بگونه‌ای درج می‌کنند که خوانا نباشد ، پس بازرسان بهداشت بهتر است به این‌گونه محصولات بیشتر توجه نمایند زیرا که این موضوع  عدم احساس مسئولیت مدیریت ضعیف تولیدکننده را می‌رساند و یا اینکه اصلا محصول تقلبی بوده و یا دچار مشکل خاصی است .

درپایان سخنرانی آموزشی در زمینه تغذیه توسط مهندس جعفری ایراد شد .


15
15
15



 
 

۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۲:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید