اخبار

یک عمر سلامتی با ورزش

یک عمر سلامتی با ورزش
خانم افسر خضری شمالی (پور بی آزار) یکی از پرافتخارترین ورزشکاران کرمانشاه می باشد که در سال 1318 متولد شده است. اما اکنون با وجود سن بالایی که دارد از لحاظ جسمی و روانی از سلامتی کامل برخوردار است.

لاله مظفری کارشناس مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: گسترش فناوری و ماشینی شدن زندگی، کم شدن تحرک جسمانی را برای انسان ها به ارمغان آورده و این درحالی است که 70 درصد از بیماری ها در اثر بی تحرکی بوجودمی آیند .فعالیت بدنی منظم برای سلامت انسان ضروری است و کم تحرکی یک مشکل جهانی در راستای ارتقای سلامت جامعه بوده، و یکی از ده علت عمده مرگ ومیر در جهان می باشد به طوری که سالیانه حدود دومیلیون مرگ به این علت رخ می دهد.

وی افزود: عدم فعالیت جسمانی باعث دو برابر شدن خطر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی می شود . همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان و روده، پر فشاری خون، اختلال های چربی،( استئوپروز، افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد. فعالیت جسمانی منظم به عنوان یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیرمی باشد ، همچنین می تواند اثرات مثبت روانی، باکاهش سطح اضطراب وافسردگی  داشته باشد و باعث ارتقاء اعتماد به نفس شود. علاوه بر این فعالیت جسمانی، فوایداقتصادی ویژه ای از نظر کاهش هزینه مراقبت های پزشکی، افزایش بهره وری، محیط اجتماعی و فیزیکی سالم تردارد. فعالیت جسمانی بر اوضاع اقتصادی افراد و تجارت تاثیر می گذارد. افزایش فعالیت جسمانی در کانادا، به کاهش بار بهداشتی و اقتصادی کمک کرده است، با اجرای برنامه فعالیت جسمانی کارکنان به ازای هر یک از کارکنان 513 دلار در سال صرفه جویی اقتصادی شده است.

لاله مظفری گفت: میزان فعالیت فیزیکی پیشنهادی برای بزرگسالان به مدت 30 دقیقه با شدت متوسط در تمام هفته و یا حداقل 5روز در هفته است که می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن شود. تمرینات ورزشی منظم روزی30 دقیقه و هفته ای دو یا سه بار می تواند باعث کاهش بروزبیماری های کرونری قلب، دیابت، سرطان سینه، سرطان معده و روده شده و راه ثابت شده ای برای کاهش کلسترول کل، افزایش و بهبود سلامت عمومی بدن است.

وی گفت: ورزش درمان کمکی در بهبود فشار خون است و افرادی که ورزش می کنند اگر دچار سکته قلبی شوند زودتر بهبود می یابند و. فشار خون آنها در حد طبیعی خواهد ماند.

وی در پایان از یک ورزشکار زن موفق یاد کرد و گفت: خانم افسر خضری شمالی (پور بی آزار) یکی از پرافتخارترین ورزشکاران کرمانشاه می باشد که در سال 1318 متولد شده است. اما اکنون با سن بالایی که دارد از لحاظ جسمی و روانی از سلامتی بالایی برخوردار است. وی دلیل سلامتی در این سن را ورزش دانست.

این کارشناس معاونت غذا و دارو از افتخارات خانم افسر خضری یاد کرد و گفت: نامبرده در رشته آمادگی جسمانی در سالهای 74 تا 83 مدال طلای کشور را از آن خود کرده است.

همچنین در سال 1392در رشته آمادگی جسمانی ماده دو استقامت (5000متر)باثبت رکورد34دقیقه و52ثانیه مقام اول مسابقات در رده پیشکسوتان را بدست آورده اند.


22

۲۲ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید