اخبار

تبدیل ترخینه به یک غذای فراسودمند

تبدیل ترخینه به یک غذای فراسودمند
کارشناس نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موفق به تولید ترخینه پروبیوتیک شد.

مهندس  نرگس شهبازپور کارشناس نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و کارشناس ارشد صنایع غذایی با همکاری مهندس اعظم نصرالهی کارشناس ارشد صنایع غذایی طی تحقیقات بعمل آمده خود موفق شدند با استفاده از سوش های پروبیوتیک در محصول سنتی ترخینه  آن را به یک غذای فراسودمندتبدیل کنند و ترخینه پروبیوتیک را تولید نمایند. این اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید و گواهی نامه ثبت آن صادر گردید.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی گفت: کلمه ترخینه در زبان فارسی به معنای غذای آبکی می باشد. ترخینه یک غذای نیمه آماده سنتی خشک است که ماده اولیه در تهیه نوعی سوپ سنتی در نواحی غرب کشور بوده و از تخمیر گندم خرد شده در دوغ حاوی ادویه های معطر و سایر گیاهان بومی تهیه می گردد.

مهندس شهبازپور افزود: مهمترین جزء تشکیل دهنده ترخینه دوغ است که غنی از باکتریهای اسیدلاکتیک و کلسیم است و نیز گندم پخته شده در آن نیز سرشار از ویتامین های گروه B می باشد.

مهندس شهبازپور افزود:  میکروارگانیسم های زنده و فعال که با استقرار در بخش های مختلف بدن( اساسا روده) به تعداد مناسب با فعالیت زیستی خود عمدتا از طریق حفظ و بهبود توازن فلور میکروبی روده میان میکروارگانیسم های سودمند و زیانبخش دربردارنده خواص سلامت بخش برای میزبان هستند. همچنین ترخینه دارای خاصیت ضد سرماخوردگی نیز می باشند.

وی در پایان از راهنمایی های جناب آقای دکتر محمدحجت الاسلامی  عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد قدردانی کرد.


15

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۸:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید