اخبار

اختراعی دیگر در مرکز تحقیقات روغنها و چربی های معاونت غذا و دارو

اختراعی دیگر در مرکز تحقیقات روغنها و چربی های معاونت غذا و دارو
بیوراکتور ایرلیفت جهت تولید رنگدانه‌های کاروتنوئیدی در مرکز تحقیقات روغن ها و چربی های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اختراع شد.

عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات روغن ها و چربی های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: انتخاب بیورآکتور ایرلیفت برای تولید رنگدانه‌های کاروتنوئیدی بنا به دو دلیل عمده صورت گرفت: اول آنکه با توجه به ماهیت هوازی میکروارگانیسم‌ها و نقش اکسیژن در مکانیسم تولید رنگدانه، هوادهی موجب افزایش بازده تولید خواهد شد. ثانیا با انجام یک طراحی مناسب و به وسیله فرایند دمیدن هوا، نیاز به همزن در راکتور حذف خواهد شد که می‌تواند به کاهش هزینه تولید در مقیاس صنعتی منجر شود و از این دیدگاه بسیار حائز اهمیت است. میکروارگانیسم مولد رنگدانه سویه Rhodotorula Rubra بوده است.

دکتر کامبیز ورمیرا افزود:فاکتورهای اصلی که در عملکرد این بیورآکتور می‌توانند تاثیرگذار باشند شامل سرعت دمیدن هوا، طراحی فضای داخلی جهت چرخش مناسب محتویات راکتور و شدت نور تابشی به میکروارگانیسم‌ها است. به منظور تنظیم سرعت هوا از فلومتر و برای تنظیم شدت نور، از منبع تغذیه متغیر و لوکس متر بهره گرفته شد. علاوه بر موارد فوق، بررسی‌ها نشان می‌داد که اسیدیته محیط کشت میکروارگانیسم در بازده تولید بسیار موثر است. بهینه‌یابی شرایط تولید رنگدانه با استفاده از روش‌آماری رویه سطح پاسخ (RSM) صورت گرفت. نتایج نهایی افزایش بازده تولید در بیورآکتور ایرلیفت را نسبت به فلاسک‌های شیشه‌ای تایید نمودند.

19

۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ۰۸:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید