اخبار

مصاحبه دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم درخصوص هفته پیشگیری از مسمومیتها

مصاحبه دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم درخصوص هفته پیشگیری از مسمومیتها
مصاحبه با سرکار خانم دکتر قانع دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم درخصوص هفته پیشگیری از مسمومیتها

مصاحبه با سرکار خانم دکتر قانع دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم درخصوص هفته پیشگیری از مسمومیتها
27 مهر 1389
خبرنامه غذا و دارو - با توجه به نامگذاری هفته اول آبانماه بعنوان هفته پیشگیرای از مسمومستها مصاحبه ای با سرکار خانم دکتر قانع دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم انجام پذیرفت. ایشان ضمن ارائه توضیحات مبسوط به سوالات خبرنگار خبرنامه معاونت غذا و دارو به شرح زیر پاسخ دادند.
 
آیا هفته پیشگیری از مسمومیتها جهانی است؟ و به چه دلیل این نیاز دیده شده که یک هفته را به این موضوع اختصاص دهیم؟
نامگذاری هفته ای به نام هفته پیشگیری از مسمومیت ها می تواند در امر آموزش و اطلاع رسانی کلیه اقشار جامعه و به تبع آن کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود و با توجه به محدودیت تخت های بیمارستانی و هزینه های بالای دارو و درمان، می تواند به کاهش هزینه های درمانی کمک شایانی نماید؛ در عین حال به میزان قابل توجهی سبب ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه شود.
بدیهی است در اجرای این برنامه بسیاری از ارگانها و سازمانهای دولتی و برخی شرکت های خصوصی می توانند همکار ما محسوب شده و در این برنامه فرهنگی- اجتماعی مشارکت نمایند.
در بسیاری از کشورها هفته ای را به مناسبت پیشگیری از مسمومیت ها در نظر گرفته اند. در ایالات متحده بیش از 70 سال است که هفته سوم مارس (26-19 مارس) و دقیقاً یک هفته قبل از هفته پاکیزگی عمومی را (به منظور استقبال از بهار) به نام هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری نموده اند.
با عنایت به موارد فوق و همچنین با در نظر گرفتن شرایط خاص جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی ایران، از سال 1385 مقرر شد هفته ای در سال به عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت ها» نامگذاری شود تا در این هفته در خصوص راه های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها و چگونگی کنترل آن و نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع رسانی و آموزش عمومی به صورت وسیع و گسترده ای انجام پذیرد.
بدیهی است در اجرای این برنامه، ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم علاوه بر بهره گیری از مشارکت و فعالیتهای معاونت های غذا و دارو وزارت بهداشت، از همکاری بسیاری از وزارتخانه ها و سازمانها بهره جسته است.که از آن بین می توان به سازمان پزشکی قانونی، شهرداری ها، سازمان آموزش و پرورش،سازمان نظام پزشکی، آتش نشانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان صدا و سیما و ... اشاره کرد.
چه برنامه هایی برای این هفته در نظر گرفته شده است؟
در این هفته اهداف اطلاع رسانی از طریق چاپ بروشورها و پمفلت های آموزشی، نصب بیلبوردهای آموزشی در خیابان ها، توزیع پوسترهای جذاب و آگاهی دهنده در مراکز آموزشی- درمانی، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، کارخانجات، مؤسسات، مدارس و عملیات وسیع اطلاع رسانی از طریقه رسانه های عمومی شامل روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ارسال پیامک به تلفنهای همراه، برپایی نمایشگاه و مسابقه نقاشی، درج پیامهای مربوط به هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سربرگ های اداری، قبضهای آب و برق و فیش حقوقی کارمندان و موارد مشابه حاصل می شود.
فعالیتهای ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم دربرگزاری هفته مذکور به شرح ذیل می باشد:
  • ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم به عنوان مجری اصلی برگزاری این هفته، عهده دار برنامه ریزی، تقسیم کار، ایجاد ارتباطات و اجرای برنامه های خاص این هفته بوده است. مطالب علمی از طریق ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها سموم، در سایت معاونت غذا و دارو به نشانی www.fdo.ir و همچنین سایت ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم:www.dpic.ir در اختیار دانشگاهها، روزنامه ها و خبرگزاری ها قرار می گیرد.
  • مطالب علمی در خصوص پیشگیری و درمان انواع مسمومیت ها تهیه و کارشناسان و مشاوران مرکز جهت شرکت در مصاحبه های علمی رادیویی و تلویزیونی به روابط عمومی معاونت غذا و دارو معرفی می شوند.
  • روابط عمومی معاونت غذا و دارو ضمن هماهنگی با روابط عمومی کل وزارت بهداشت و قرار دادن مطالب علمی روی صفحه اول سایت معاونت و شرکت در جلسات مشترک و با در اختیار قراردادن مطالب آموزشی جهت استفاده خبرگزاری ها همکاری بسیاری می نمایند.
  • طی جلسات مشترکی که با حضور معاونتهای غذا و داروی کل کشور و مربیان بهداشت مدارس انجام شد، توصیه های لازم در خصوص نحوه آموزش پیشگیری از مسمومیت صورت گرفت. مربیان بهداشت مدارس با توزیع بروشورهاو برنامه های هفتگی جذاب و برگزاری مسابقات مختلف به امر آموزش همکاری می نمایند.
 
  • کارشناسان سازمان پزشکی قانونی کشور، اعم از معاونت امور آزمایشگاهی و تشخیصی و روابط عمومی، اقدامات متعدد و متنوعی را عهده دار شدند که از آن میان می توان به این موارد اشاره کرد: ارائه مطالب علمی درمصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری ها و ارائه آمار مسمومیتهای منجر به فوت در سال اخیر.
  • انجمن پزشکان کودکان ایران با معرفی نماینده علمی عهده دار ارائه مطالب علمی ضمن مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری ها با موضوع مسمومیت در کودکان شد.
  • انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران با معرفی نماینده علمی خود، عهده دار ارائه مطالب علمی ضمن مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری ها با موضوع سوء مصرف مواد در جوانان و اطلاعات کلی پیرامون انواع مسمومیت ها شد.
 
آیا برنامه ای برای آموزش در سطح جامعه (شناخت علائم، راههای پیشگیری، اقدامات اولیه، درمان و ...) در این هفته در نظر گرفته شده است؟
از عمده مباحث مطرح شده در این هفته می توان به آموزش علائم و نشانه های ناشی از انواع مسمومیت، راههای پیشگیری از آن، اقدامات اولیه در برخورد با بیمار مسموم پیش از رسیدن به مراکز درمانی و در آموزشهای تخصصی گروه پزشکی، به درمان انواع مسمومیت اشاره نمود
برنامه ما جهت ارائه این آموزشها به این شرح است:
1-معرفی شرح فعالیت ها و ظرفیت های مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم.
2-تمرکز بر موضوع نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان و پیشگیری از بروز مسمومیت های دارویی و مسمومیت ناشی از گاز منوکسیدکربن.
در خصوص موضوعات فوق، اقدامات ذیل پیشنهاد شده است:
الف) معرفی شماره تلفن مرکز DPIC دانشگاه مربوطه و شماره تلفن 09646 همراه با شرح خدماتی که در این مرکز ارائه می شود از طریق:
اقدام به پارچه نویسی، تهیه بنر و بیل بورد و اجرای تبلیغات شهری جهت جلب مشارکت بیش از پیش مردم و برقراری تماس با DPIC، استفاده از نشریات محلی، شرکت سرپرست و کارشناس مرکز در برنامه های رادیویی و تلویزیونی و معرفی مرکز DPIC و شرح فعالیت های به عمل آمده در مرکز.
ب) فعالیت مرتبط با خانواده ها و آموزش عمومی با موضوع ایمن سازی منازل، مدارس و مهدهای کودک و نحوه استفاده درست از فرآورده های دارویی و شیمیایی از طریق:
چاپ پمفلت و توزیع آن در مدارس، معابر و مکانهای عمومی، سخنرانی کارشناسان با موضوعات نحوه پیشگیری از مسمومیت ها در حضور دانش آموزان و اولیاء آنها، اجرای مسابقه نقاشی در مدارس و با همکاری صدا و سیمای استانی با موضوع «من مسموم نمی شوم زیرا...»، تبلیغات شهری و پارچه نویسی پیامهای مربوط به پیشگیری از مسمومیت، ارائه برنامه در رادیو و تلویزیون شبکه های محلی و ارائه راه حل هایی که سبب کاهش بروز مسمومیت در منزل و محیط کار، خصوصاً در کودکان می شود. این امر می تواند با کمک کارشناسان مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم، متخصصین اطفال، متخصصین سم شناسی و دیگر تخصص های مرتبط و یا کارشناسان آگاه به موضوع صورت گیرد. استفاده از شعارها و پیامهای مربوط به پیشگیری از مسمومیت به صورت زیرنویس، همراه با معرفی شماره تلفن 09646 جهت اطلاع مردم از چگونگی برقراری تماس هنگام بروز مسمومیت و آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت با منوکسید کربن در منازل و محیط کار با حضور کارشناس اداره گاز و یا کارشناس آتش نشانی.
 
چه ارگانهایی در برپایی این هفته دخیل می باشند؟ و آیا ارگانهای دیگر (معاونتها، دانشگاهها، مراکز درمانی و ....) نیز برنامه ای برای این هفته در نظر گرفته اند؟
سازمانها و ارگانهای همکار در برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها به این شرح می باشند:
vوزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی:
·معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت
·دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور (معاونتهای غذا و دارو- مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم)
مدیریت نظارت بر تجویز و مصرف دارو
روابط عمومی و روابط بین الملل
vسازمان صدا و سیما
vوزارت آموزش و پرورش
vسازمان پزشکی قانونی
·معاونت امور آزمایشگاهی و تشخیصی
·روابط عمومی و امور بین الملل
vسازمان نظام پزشکی
انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران
انجمن پزشکان کودکان ایران
vشهرداری و آتش نشانی
 
آیا برنامه هایی که برای این هفته در نظر گرفته شده نسبت به سال های گذشته تغییراتی داشته یا نه؟
موضوعات مطرح شده در برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری نسبت به سالهای قبل فرق چندانی ندارد. تنها امسال علاوه بر معرفی و شرح فعالیت ها و ظرفیت های مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم و آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان و پیشگیری از بروز مسمومیت های دارویی، به موضوع پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز منوکسیدکربن تمرکز بیشتری خواهد شد. چاپ پمفلت و توزیع آن در مدارس، معابر و مکانهای عمومی، سخنرانی کارشناسان با موضوعات نحوه پیشگیری از مسمومیت ها در حضور دانش آموزان و اولیاء آنها، اجرای مسابقه نقاشی در مدارس و با همکاری صدا و سیمای استانی به قوت خود باقی است .تنها موضوع مسابقه نقاشی در سال جاری با تغییر کوچکی، «من مسموم نمی شوم زیرا...»، خواهد بود.

۳ آبان ۱۳۸۹ ۰۹:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید