اخبار

شایعه‌پراکنی مافیای سموم و آفت‌کش‌ها علیه محصولات تراریخته/ محصولات تراژنیِ مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی بی‌خطر هستند

شایعه‌پراکنی مافیای سموم و آفت‌کش‌ها علیه محصولات تراریخته/ محصولات تراژنیِ مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی بی‌خطر هستند

گزارشی از بیم و امیدهای محصولات تراژنی؛

شایعه‌پراکنی مافیای سموم و آفت‌کش‌ها علیه محصولات تراریخته/ محصولات تراژنیِ مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی بی‌خطر هستند

مرصاد نیوز: امروز در حالی در محافل مختلف سخن از محصولات تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده به میان می‌آید که بیم و امید فراوانی نسبت به این محصولات وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند تراریخته‌ها را نیز مانند سلول‌های بنیادی باید جزو افتخارات علمی کشور محسوب کرد و با ترس از آنها سخن نگفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، از اوایل دهه هشتاد شمسی، موضوع تولید، واردات و مصرف محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراریخته) در جمهوری اسلامی ایران همواره مورد مناقشه موافقان و منتقدان این محصولات قرار داشته و نظرات مختلفی در تایید و یا رد این محصولات مطرح شده است.

بایستی با احتیاط و لحاظ کردن سلامت انسان و محیط زیست از طریق ارزیابی ریسک، تولید و مصرف محصولات تراریخته را بررسی و عملیاتی کنیم.

بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور کلیه محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب "تراریخته" داشته باشند

 دکتر شهریار مستوفی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: محصولات تراریخته یا تراژنی به محصولاتی گفته می شود که در آن تغییرات ژنتیکی انجام شده باشد یعنی به منظور تغییر در ساختار ژنتیکی یک ماده، طی فرایندی یک ژن به ماده دیگری تزریق می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اکنون به دلیل نیاز کشور چهار نوع دانه روغنی ذرت، سویا، پنبه دانه و کلزا که عمدتاً تراریخته هستند پس از بررسی وارد کشور می شوند.

وی در ادامه گفت: کل مواد غذایی که از دانه های روغنی مذکور بدست می آید مثل کیک و کلوچه و.. تراریخته هستند و باید برچسب گذاری شوند و روی آنها درج شود که از روغن ذرت تراریخته بدست آمده است.

دکتر مستوفی با اشاره به حقوق مصرف کنندگان موادغذایی افزود: بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور کلیه محصولات و ترکیبات تراریخته باید حتماً برچسب "تراریخته" داشته باشند و به مردم اطلاع رسانی شود چرا حق آنهاست که از ترکیبات موادغذایی آگاه باشند.

وی بیان کرد: جهادکشاورزی تاکنون هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته صادر نکرده است.

دکتر مستوفی خاطر نشان کرد: گروه های موادغذایی که حد تراریختگی آنها 2 هست هم مشمول آزمون هستند و هم برچسب گذاری. یک سری مواد غذایی که حد تراریختگی آنها پایین است و خود تولیدکنندگان برچسب می زنند نیازی به آزمون ندارند.

وی با اشاره به اینکه  بحث های زیادی در محافل علمی دنیا وجود دارد، افزود: از نظر مراجع ذی ربط از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کدکس (CODEX) این محصولات مورد تایید قرار گرفته است.

مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند توسط مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است

این شخص مسئول با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی و کدکس جزو منابع در بحث سلامت هستند، گفت: هیچ گونه مدارک و مستنداتی دال بر اینکه محصولات تراریخته سرطانزا باشند یا اینکه مخاطره آمیز باشند توسط این مراجع معتبر جهانی گزارش نشده است.

دکتر مستوفی با بیان اینکه محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد، خاطرنشان کرد: مخالفان این محصولات معتقدند که در دراز مدت آسیب هایی در پی دارد، در حالیکه هنوز هیچ دلیل علمی برای ضرر اینها اثبات نشده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: حدود 95 درصد از روغن های مصرفی در استان ما تراریخته و دارای برچسب هستند.

 درج عبارت "غیرتراریخته" بر روی محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است

دکتر مستوفی گفت: طبق شورای عالی ایمنی زیستی کشور درج عبارت "غیرتراریخته" بر روی محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است، یعنی می خواهند بازاریابی کنند و بازار مصرف خودشان را بالا ببرند.

وی گفت: با توجه به مزایای این محصولات در برابر آفات، کم آبی، کاهش سموم و همچنین تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و افزایش جمعیت در آینده  دنیا به ناچار به سمت محصولات تراریخته خواهد رفت.

۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید